fredag den 24. februar 2012

Saftige Boller med havregrød

Dette er mine nye yndlingsboller.
Næste gang skal jeg bage dem på 100% spelt mel.
Ca 20 stk.

Ingredienser:
5 dl havregrød (3 dl havregryn och 4-5 dl vatten) (jeg brugte fiber havregryn)
100 g smør
2 dl mælk eller vand
1 tsk salt
2 spsk sukker
1 pake tørgær
ca. 10 dl mel (jeg brugte ca. 8 dl. fin speltmel og 2 dl. hvedemel)
Knuste hørfrø

Gør sådan her:
Læg smøret i den varme grød og lad det smelte.
Bland mælk, sukker, salt og hørfrø i grøden.
Bland tørgæren i lidt af melet. Tilsæt mel lidt af gangen og rør grundigt.
Dejen skal hæve i 45-60 min. Form boller og læg på bagepapir på en bageplade.
Sæt ovnen på 250 grader.
Bollerne skal hæve i ca. 30 min under et viskestykke.
Pisk et æg let og pensel bollerne inden de sættes i ovenen i 10-12. De skal være gyldenbrune under og ovenpå.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar